Bruk av IKT i praksis

 

Jeg var i praksis på Os skole, og fikk da mulighet til å se i praksis hvordan man kunne bruke IKT i fagene innenfor skolen. 4. Klassen som jeg var i hadde et prosjekt om Himmelen over oss, og lærte om solsystemet vårt. Det var et tverrfaglig prosjekt, som både omhandlet Kunst og håndverk, naturfag og samfunnsfag. Dette prosjektet hadde vi studentene ansvaret for og vi delte klassen inn i grupper. Deretter skulle elevene finne relevant litteratur og lage veggplakater til hver sine planeter. IKT var da en nyttig ressurs og elever fikk gruppevis gå på datarommet for å søke etter litteratur på internett. Vi fikk inntrykk av at dette var ganske nytt for elevene, og ikke noe de hadde ikke prøvd så mye tidligere. De fleste var ivrige og positive til dette og syntes det var spennende å få søke på nettet etter informasjon til prosjektet sitt. Etterpå viste jeg dem at man kunne streke under det de synes var viktigst i de utskrevne arkene sine og se hvor mye de ville ha med i prosjektet sitt. Med mer trening kan man også gjøre dette på dataen, men dette prosjektet gikk ut på at elevene skulle skrive for hånd. Denne måten å sortere ut viktig informasjon var også ganske ny for elevene og jeg tror de lærte mye av det. Dette er et eksempel på hvordan man kan bruke IKT som en god ressurs i fagene i praksis og det skaper også en god variasjon for elevenes måte å lære på.

3 kommentar to “Bruk av IKT i praksis”

  1. Djejn Says:

    Hei Sandra!

    Dette hørtes spennende ut. Både emnet og at elevene fikk lov til å selv bruke nettet for å finne informasjon. Jeg tror at det motiverer mange elever fordi de fleste klarer å finne noe interessant å ha med. Og at de selv skal streke under viktig informasjon de selv vil bruke gjør at de er nødt til å sette seg inn i det som står. Men har dere på forhånd søkt litt og funnet relevante kilder de kan bruke? Ofte finner man jo mye urelevant på nettet.

  2. sandrari Says:

    Ja, vi hadde på forhånd funnet noen relevante kilder som elevene kunne bruke. Ved starten av timen gjorde vi elevene oppmerksomme på disse sidene og skrev de opp på tavla. Mange av elevene gikk inn på disse sidene og fant mye interessant og nyttig stoff til prosjektene sine. Men vi lot også elevene fritt få søke på nettet etter sider på egenhånd. Siden de ikke hadde noen særlig erfaring med denne måten å jobbe på fra tidligere, så var dette først og fremst en introduksjon og vi la ikke så stor vekt på å begynne å forklare dem om sikre og usikre kilder.
    Dette er noe jeg mener de må få mer grundig gjennomgåelse av senere, når de har fått mer trening med denne måten å jobbe på. Men jeg er helt enig i at det er viktig å lære elevene om dette, for det er mye rart man kan finne på nettet også.

  3. Jennymmy Says:

    Det er noen ganger litt rart å se at elevene blir så glade med en gang de kan få lov til å gjøre noe nytt=) Høres også ut som elevene faktisk brukte tiden til det de skulle! Det er jo ofte et stort problem når elevene er på datarommet.
    Men fint å høre at noen skoler prøver å bruke IKT i skolehverdagen!

Legg igjen en kommentar